Analiza SWOT – przydatne narzędzie biznesowe

analiza-swot-przyklad

Dziś będę spełniał Wasze potrzeby.

Gdy sprawdzałem ostatnio jakie tematy marketingowe są najchętniej poszukiwane w internecie, z pewnym zaskoczeniem odkryłem, że na samym szczycie jest hasło “analiza SWOT

Mówiąc precyzyjnie: co miesiąc takie hasło wpisuje prawie 50 tysięcy osób.

To dostatecznie dużo, żebym od razu wpadł na pomysł, aby zrobić dla was wpis pokazujący: co to jest, po co Wam to i kiedy tego używać.

Wziąłem się chętnie do pisania tym bardziej, że temat jest prosty, łatwy i przyjemny.

Czytaj dalej i dowiedz się, jak analiza SWOT ułatwi Ci życie.

»»»

Analiza SWOT to prosta i przejrzysta technika służąca głównie do analizowania projektów biznesowych. Nie jest to jednak jej jedyne zastosowanie. Można ją również użyć do oceniania różnych planów życiowych lub do sprawdzenia kompetencji danej osoby.

Skrót SWOT to cztery pierwsze litery pochodzące od angielskich słów:

S – strengths -> mocne strony

W - weaknesses -> słabe strony

O - opportunities -> szanse

T - threats -> zagrożenia

Strengths

To mocne strony realizowanego projektu lub danej osoby. W tym miejscu wypisz wszystkie cechy, które charakteryzują się wysoką jakością i mogą wpłynąć na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Weaknesess

To słabe strony przedmiotu analizy. Wypisz tutaj wszystkie te elementy, w których nie czujesz się najmocniej. Bądź szczery. Uświadomienie sobie słabości spowoduje, że będziesz wiedzieć, których sfer unikać lub w których potrzebujesz się intensywnie rozwijać.

Opportunities

To szanse, jakie mogą pojawić się w otoczeniu zewnętrznym. Czynnikami sprzyjającymi mogą być np. dobra koniunktura, korzystne prawo, moda na określony produkt, zapotrzebowanie na umiejętności itp.

Threats

To zjawiska, sytuacje i sprawy, które mogą zagrażać rozwojowi Twojego projektu. Zagrożenia mogą dotyczyć najbliższego otoczenia, twoich bliskich, konkurencji czy sytuacji makroekonomicznej. Przemyśl dobrze tę rubrykę, ponieważ taka analiza pozwoli Ci zawczasu się przygotować na niekorzystny obrót sytuacji. 

Ogólnie rzecz biorąc przeprowadzenie analizy SWOT polega na narysowaniu prostego diagramu i dokładnym uzupełnieniu powyższych elementów.  Ważne jest aby pamiętać, że dwa pierwsze czynniki (mocne i słabe strony) dotyczą samego projektu lub osoby natomiast szanse i zagrożenia odnoszą się do zjawisk występujących w otoczeniu (nie zależą bezpośrednio od projektu).

Zobacz teraz, jak Analiza SWOT wygląda w praktyce. Przygotowałem dla Ciebie diagram dotyczący oceny kompetencji przykładowej osoby. Podobnie postępujesz w przypadku analizowania projektów biznesowych.

Analiza SWOT przykład:

Analiza SWOT wzór

Analiza SWOT należy do “abecadła” światowego marketingu. Z powodzeniem stosują ją największe firmy i organizacje. Ja również stosowałem ją kilkadziesiąt razy i zawsze przynosiła mi dużo cennych wskazówek.

Pamiętaj jednak, że korzystanie z tej techniki to nie sztuka dla sztuki. Ważne jest, aby dokładnie przeanalizować cały diagram i wyciągnąć praktyczne wnioski.

Dlatego też za każdym razem pomyśl jak:

  • podkreślić swoje mocne strony
  • zakamuflować lub rozwijać słabe strony
  • wykorzystać nadarzające się szanse
  • uniknąć zagrożeń

Ostateczne wnioski zapisz i wykorzystaj w praktyce. Wtedy analiza SWOT będzie miała perfekcyjny sens.

»»»

PS. Napisz  w komentarzach, co sądzisz o tej technice. Czy robisz analizę SWOT w swoim biznesie? Z jakim skutkiem?

Artykuł wyszukany przez słowa kluczowe:

  • analiza swot przykład
  • analiza swot przyklad
  • SWOT przykłady
  • swot przykład
  • analiza swot

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(2) ilość komentarzy

  1. Ha, to niesamowite, że mimo upływu wielu lat Analiza SWOT jest nadal aktualna. Pamiętam, gdy na II roku studiów na wielu przedmiotach przerabiało się jej zastosowanie, aż do bólu i z pewnym jękiem ‘o nie znowu analiza SWOT”. Ano właśnie, jej prosta konstrukcja, duża transparentność prezentują jej uniwersalne zastosowanie i na tym polega cała tajemnica tej strategii. Bez względu na to czy jesteś ekonomistą, czy politologiem, czy zwykłym Kowalskim każdy będzie w stanie ją zastosować. Dobrze opracowane modele, czy też narzędzia bez względu na upływ czasu, nigdy się nie dezaktualizują ! Za taki przykład może również posłużyć hierarchia potrzeb Masłowa :)

    • I takie właśnie – proste, przejrzyste, praktyczne i skuteczne narzędzia marketingowe będę prezentował na blogu. Domyślam się, że nie wszystkich zainteresują, ale jeśli kilka procent osób z powodzeniem je wykorzysta to już będzie powód to satysfakcji.

      Sylwio – dzięki za wartościowy wpis. Jakbyś miała jeszcze inne pomysły na tematy do bloga to chętnie wysłucham i wezmę pod uwagę:)

Odpowiedz na Sylwia Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera