Co to znaczy “tani” marketing?

tani marketing

Większość przedsiębiorców i menedżerów chciałaby, aby ich marketing był tani i skuteczny.

Gdybym zadał Wam pytanie “co to znaczy tani marketing?” domyślam się, że najczęstszą odpowiedzią byłoby:

“Tani marketing jest wtedy, gdy zyskuję więcej niż wydałem”. Teoretycznie proste i logiczne.

W praktyce jednak mnóstwo firm robi drogie kampanie promocyjne, które rujnują je finansowo i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Jak tego uniknąć? Jak robić tani i skuteczny marketing?

»»»

Pisząc “tani marketing” trochę przesadzam, ponieważ chodzi dokładniej o tanią promocję, czyli sposób, w jaki poinformujemy ludzi o naszej ofercie.

Przypominając naszą wstępną definicję:

“Tania promocja jest wtedy, gdy w jej efekcie zyskujemy więcej niż wydaliśmy na jej przygotowanie i wdrożenie”.

Jeśli efektem naszej promocji ma być zwiększenie sprzedaży, można taką efektywność łatwo zmierzyć. Odejmujemy koszty od przychodów i już wiemy, czy to był strzał w dziesiątkę.

Sprawa nie jest jednak zawsze taka prosta bo:

Celem promocji nie musi być zwiększenie sprzedaży

Równie dobrze możemy stworzyć kampanię promocyjną, aby:

  • zbudować lub zmienić wizerunek firmy lub marki,
  • wprowadzić nową modę,
  • wyedukować klienta
  • osiągnąć inne cele, tylko pośrednio związane ze sprzedażą

W tym przypadku trudno jest sprawdzić efektywność promocji. Oczywiście moglibyśmy zamówić kosztowne badania marketingowe i sprawdzić jak np. nasz wizerunek wyglądał przed kampanią i jak się zmienił po jej wprowadzeniu. Mówimy jednak o małych firmach, które w większości nie stać na takie inwestycje.

Jak wybrnąć z tej sytuacji? W przypadku gdy naszym celem nie jest zwiększenie sprzedaży, powinniśmy szukać tanich i skutecznych sposobów promocyjnych. Do takich bez wątpienia należą:

  1. Public relations
  2. Wizytówki
  3. Promocja w internecie: strona internetowa, pozycjonowanie, media społecznościowe (przede wszystkim Fan Page na Facebooku), udzielanie się na forach dyskusyjnych, portale z opiniami.
  4. Reklama szeptana
  5. Sponsoring wydarzeń regionalnych

Wykorzystując te formy promocji z pewnością możemy skutecznie realizować cele niesprzedażowe. Nadal jednak będzie problem z dokładnym zmierzeniem ich rezultatów.

Nie ma tu złotego rozwiązania.

Pozostaje nam badanie wizerunku intuicyjnie, czyli poprzez sprawdzanie znajomości naszej marki wśród rynku docelowego. Jednym słowem trzeba pytać i upewniać się czy jesteśmy rozpoznawalni i czy mamy dobrą opinię.

Celem promocji może być inwestowanie w wartość klienta

Muszę o tym wspomnieć, ponieważ to bardzo ciekawa, nowoczesna metoda prowadzenia marketingu. W tym przypadku świadomie i celowo wydajemy na promocję więcej niż zdołamy odzyskać. Musimy więc dołożyć do interesu.

Sedno jednak w tym, że mamy duże prawdopodobieństwo, że taki klient zostanie u nas i będzie w przyszłości kupował niejednokrotnie. W ten sposób zwrócą się nam koszty wstępnej promocji i jeszcze na tym dobrze zarobimy.

Inwestowanie w wartość klienta ma zastosowanie głównie przy:

  • budowaniu listy adresowej (klient regularnie otrzymuje od nas oferty)
  • kształtowaniu lojalnego klienta (zadowolony klient zostanie u nas i będzie kontynuował zakupy w przyszłości)

Pomyśl tylko, co by się stało, gdyby to wszystko połączyć.

Zarabianie dzięki budowaniu listy adresowej lojalnych i zadowolonych klientów, którzy z przyjemnością kupią od nas w przyszłości.

To właśnie nazywam nowoczesnym marketingiem.

»»»

Przedstawiłem Wam dziś trzy strategie inwestowania w promocję firmy:

  • kampanie, których celem jest zwiększenie sprzedaży (kampania jest udana, gdy zyskasz więcej niż wydasz)
  • kampanie, które mają cele niesprzedażowe (intuicyjnie badasz skuteczność kampanii lub korzystasz z badań marketingowych)
  • kampanie, których celem jest inwestowanie w wartość klienta (celowo dokładasz do promocji, aby uzyskać dobre rezultaty w przyszłości)

A z których strategii wy korzystacie? Czy inwestujecie w wartość swoich klientów?

Dajcie znać w komentarzach!

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(5) ilość komentarzy

  1. Ja bym powiedział tak; tani marketing, to przede wszystkim skuteczny marketing. taki, który zostanie dobrze wycelowany – o czym tez piszesz.
    Jeśli kampania marketingowa odniesie zamierzony skutek, czyli zwiększy obroty, poniesie prestiż firmy, itp. to można będzie powiedzieć, iż nasz marketing był tani, ponieważ przyniósł więcej korzyści, niż to co w niego włożyliśmy.
    Wiele osób uważa, że tani – to znaczy robiony własnymi siłami – niekoniecznie. Przecież nasz czas też kosztuje, czasem nawet więcej niż zlecenie marketingu firmie zewnętrznej.
    Piotrek – tablet kiano ostatnio opublikował/a.Tablet Kiano Core 10.1 Dual 3GMy Profile

    • No właśnie, poruszyłeś Piotrek ważny temat – nasz czas. Nie jesteśmy chętni żeby go wyceniać bo wydaje nam się, że jak zrobimy coś sami to będzie darmowo. Moim zdaniem to jedno z większych wyzwań dla ludzi biznesu – zacząć korzystać z pracy i czasu innych i na tym zarabiać.

  2. Przy promocji Naszej pierwszej firmy, Naszej pierwszej strony internetowej, powinniśmy skorzystać z doświadczenia doświadczonych e – promotorów. Doceńmy to, również w wymiarze finansowym, że chcą z Nami współpracować. Specjalista z bogatym doświadczeniem nie zgadza się na współpracę z wszystkimi klientami. W żadnym wypadku nie powinniśmy promować strony sami! Na samodzielną promocję przyjdzie czas przy następnym projekcie. Najpierw przyjrzyjmy się działaniom prawdziwych specjalistów i nie zapominajmy o tym, że poprzednio zastosowana metoda promocji, nie musi odnieść sukcesu, także następnym razem. Zbierzmy niezbędną wiedzą na temat e – promocji i dopiero przystąpmy do działania.

  3. Dla mnie tani marketing to taki, który można zlecić komuś i mieć pewność, że zostanie dobrze wykonany i przyniesie dużo większy zysk niż to co wydaliśmy na niego. Robienie całości samemu jest w zasadzie najdroższą opcją bo czas który na to tracimy odchodzi bezpowrotnie, jego nie da się kupić.

Odpowiedz na lena Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera