“Elevator pitch” czyli jak zaprezentować się w… windzie?

elevator pitch

W Kaliforni mają taki specjalny sposób na autoprezentację. Nazywają ją “Elevator pitch” czyli prezentacja windowa.

Chodzi o to, aby w jak najlepszy sposób przedstawić swoją ofertę (biznes, markę, pomysł) w bardzo krótkim czasie – ok. 20 sekund czyli tyle, ile przeciętna winda jedzie od parteru na najwyższe piętro.

W Kaliforni mówią też, że jeśli nie umiesz tego zrobić, to nie znasz swojego biznesu i poruszasz się po omacku.

A jak jest z Tobą? Czy potrafisz zaprezentować swój biznes w windzie?

»»»

“Po co do cholery mam robić autoprezentację w windzie?” – możesz spytać.

Będąc inteligentną jednostką pewnie czujesz, że winda to tylko metafora, która oznacza sytuację w której masz bardzo mało czasu, aby zareklamować się i przekazać najważniejsze wartości.  Chodzi głównie o to, aby mówić o sobie krótko, jasno i konkretnie, a wszystko to językiem emocji i przede wszystkim korzyści.

Mogą się narodzić w twojej głowie dwie wątpliwości co do “prezentacji windowej”:

1) Po co tak skracać prezentację skoro można ją zrobić dłuższą i na spokojnie?

Odpowiedź: Ludzie mają coraz mniej czasu, coraz bardziej się spieszą, a o ich uwagę rywalizuje coraz więcej komunikatów. Łapiąc człowieka w biegu musisz mieć przygotowany przekaz, który zwróci jego uwagę, pozostanie zapamiętany i wzbudzi chęć dowiedzenia się więcej.

2) Po co dopracowywać prezentację na żywo skoro coraz ważniejszy staje się internet i wszelkie formy prezentacji w sieci?

Odpowiedź: To prawda, internet ma coraz większe znaczenie w prowadzeniu biznesu i coraz więcej decyzji zakupowych dokonywanych jest z jego pomocą.

Nie zmienia to jednak faktu, że najskuteczniejszą formą sprzedaży jest prezentacja bezpośrednia, na żywo przez dobrze przygotowanego sprzedawcę. Żywy człowiek, który jest wiarygodny i zna się na tym co robi zawsze wygra z maszyną. Nawet najlepiej “naoliwioną”.

Jeśli doceniasz już potęgę kontaktu bezpośredniego wróćmy do kluczowych elementów dobrej prezentacji.

Amerykanie mówią, że musisz mieć przygotowane trzy rodzaje prezentacji:

  • 20 sekundową prezentację (nasz Elevator pitch),

» która przykuje uwagę i pokaże dlaczego warto się zainteresować twoją ofertą.

  • 2 minutową prezentację

» w której wytłumaczysz odbiorcy w jaki sposób twój produkt lub usługa poprawią mu życie.

  • 20 minutową prezentację

» aby sprzedać.

Skupiając się na pierwszej opcji mam dla Ciebie wyzwanie:

Wyobraź sobie, że jedziemy razem windą. Wiesz, że jestem osobą, która może zainteresować się Twoją ofertą.

 

Twoim zadaniem jest wyjąć wizytówkę i w maksymalnie 15 – stu słowach napisać kim jesteś, czym się zajmujesz i co mnie to właściwie obchodzi.

Maksymalnie 15 słów. Przykuj moją uwagę i spraw żebym się zainteresował.

Zrób to w komentarzu do tego wpisu.

Do dzieła.

»»»

PS. Jeśli będziesz mieć problemy skorzystaj z rad Briana Tracy » Elevator pitch przykład

PS2. Obiecuję, że dam Ci feedback.

Artykuł wyszukany przez słowa kluczowe:

  • elevator pitch
  • elevator pitch brian tracy
  • elevator pitch co to jest
  • elevator speach
  • elevator pitch przykład
  • prezentacja elevator speech

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę.

(8) ilość komentarzy

    • O jakichś oficjalnych testach to nic nie wiem, aczkolwiek wątpię bo to tak dowolnie interpretowana metoda, że byłoby ciężko nadać jej określone ramy.

      Myślę, że główna wartość “prezentacji windowej” to fakt, że uczysz się jak przedstawić swoją firmę, markę czy ofertę w kilkunastu słowach, w których zawierasz główne korzyści lub intrygujesz odbiorcę i skłaniasz go do dłuższego zainteresowania.

      Gdy już stworzyć taką prezentację w pigułce możesz ją później używać na wielu polach marketingu – np. jako slogan obecny na materiach promocyjnych. W moim przypadku metodą ta pomogła mi również ustalić to co jest najważniejsze dla klienta w moich usługach. Gdy testowałem nową, krótką prezentację na znajomych okazało się, że korzyści, które do tej pory podkreślałem w promocji są dla nich zupełnie drugorzędne. Było to niezwykle cenne odkrycie!

      Jeśli chodzi o twoje drugie pytanie to sama prezentacja windowa działa raczej jak promocja i “zasianie ziarna”. Jeśli odpowiednio przekażesz wizytówkę to jest szansa, że w odpowiednim momencie ona się “aktywuje” i przypomni o Tobie osobie obdarowanej.

      • Dla mnie “prezentacja windowa” jest przede wszystkim przydatna w networkingu i small talku podczas konferencji i różnych spotkań branżowych. By przykuć uwagę drugiej strony musimy się wyróżnić i umieć opowiadać o sobie i swoich usługach krótko i takim językiem, który dla drugiej strony jest zrozumiały. To potrafi być spore wyzwanie, szczególnie gdy rozmawiamy z osobami z kompletnie innej branży, którzy naszego biznesu nie znają i nie rozumieją. Pomocne są wtedy obrazowe porównania, chwytliwe hasły itd. Świetnym miejsce przećwiczenia “prezentacji windowej” jest BNI (www.bnipolska.pl) organizacja networkingowa organizująca śniadania biznesowe, podczas których każdy ma 30 sek.(gość) lub 60 sek. (stały członek grupy)na przedstawienie swojej firmy.
        Mateusz Wisła ostatnio opublikował/a.Jak skutecznie konkurować z wielkimi firmami pomimo małego budżetu na promocję?My Profile

    • To zdecydowanie świetne wyzwanie! Sam siedziałem nad tym ponad pół godziny, ale efekt bardzo mi się spodobał. Okazało się, że kombinowałem jak koń pod górkę a wystarczyło pokazać esencję biznesu jasno i konkretnie. Polecam Wam to ćwiczenie – do prezentacji windowo/networkingowych jak znalazł:)

  1. Dostarczam odpowiednich rozwiązań dla klientów z branży motoryzacyjnej, wyposażając ich kompleksowo w wysokiej klasy urządzenia warsztatowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera