Strategia marketingowa – najważniejsza mapa Twojej firmy
Plan, drogowskaz, mapa – to praktyczne synonimy, jakie podałbym dla określenia słowa strategia.
Strategia marketingowa to dla Ciebie rzecz niezbędna jeśli poważnie myślisz o prowadzeniu biznesu. Dzięki niej wiesz:
- jaką masz wizję i misję prowadzenia biznesu?
- w jakim kierunku zmierzasz?
- jakie cele chcesz osiągnąć?
- kiedy chcesz osiągnąć cele?
- Jak będziesz rozwijać biznes?
- Jak zakomunikujesz swiatu o tym co oferujesz?
Prowadzenie biznesu to proces na tyle złożony, że potrzebujesz planu według którego będziesz go nadzorować. W przeciwnym wypadku po okresie pierwszej fali energii do działania staniesz w miejscu lub zaczniesz kręcić się chaotycznie w kółko.
Dobrze przemyślana i i napisana strategia marketingowa będzie pomagała Ci w chwilach zwątpienia i niepewności, będzie pozytywnie wpływała na motywację oraz będzie przypominała Ci, jakie wartości są fundamentem Twojej firmy.
Jak stworzyć dobrą strategię marketingową?
Zadanie praktyczne:
Weź dużą kartkę papieru i pisemnie (!) wykonaj poniższe instrukcje:
- Na samej górze napisz nazwę swojej firmy
- Pod spodem napisz słowo WIZJA i opisz ją w kontekście swojego biznesu. (Przykład)
- Następnie napisz słowo MISJA i stwórz krótkie, maksymalnie kilku zdaniowe motto, według którego będziesz funkcjonował na rynku. (Przykład)
- Kolejnym punktem są CELE STRATEGICZNE. Określ dokładnie co i kiedy chcesz osiągnąć w sferze biznesowej. Do wyznaczania celów wykorzystaj zasadę SMART (poczytaj o metodzie SMART).
- Ostatnim etapem jest odpowiedzenie sobie na pytania dodatkowe dotyczące Twojej firmy. Będzie to praktyczne wykorzystanie narzędzia o nazwie “Marketing mix“. Pamiętaj, aby Twoje odpowiedzi były szczegółowe i dobrze przemyślane.
- Co oferuję klientom? (dokładnie opisz produkty lub usługi)
- W jaki sposób prowadzę sprzedaż? (opisz kanały dystrybucji)
- Komu sprzedaję? (dokładnie określ rynek docelowy)
- Z kim współpracuję? (kontrahenci, dostawcy, pośrednicy, organizacje itp)
- Po co prowadzę biznes? (pytanie o motywację i cele osobiste)
- Czym się wyróżniam na tle konkurencji? (dlaczego klient miałby wybrać właśnie mnie?)
- Jak będę komunikował światu o swoim istnieniu? (promocja Twojej firmy)
Pamiętaj, że odpowiednio przemyślana i zapisana strategia marketingowa będzie fundamentem i rdzeniem Twojej firmy. Kartkę ze strategią powieś w widocznym miejscu w domu lub w biurze tak, aby często rzucała Ci się w oczy.
W ten sposób regularnie będziesz przypominać sobie dlaczego i dla kogo robisz dobry biznes.