Strategia marketingowa – najważniejsza mapa Twojej firmy

Strategia marketingowa

Plan, drogowskaz, mapa – to praktyczne synonimy, jakie podałbym dla określenia słowa strategia.

Strategia marketingowa to dla Ciebie rzecz niezbędna jeśli poważnie myślisz o prowadzeniu biznesu. Dzięki niej wiesz:

  • jaką masz wizję i misję prowadzenia biznesu?
  • w jakim kierunku zmierzasz?
  • jakie cele chcesz osiągnąć?
  • kiedy chcesz osiągnąć cele?
  • Jak będziesz rozwijać biznes?
  • Jak zakomunikujesz swiatu o tym co oferujesz?

Prowadzenie biznesu to proces na tyle złożony, że potrzebujesz planu według którego będziesz go nadzorować. W przeciwnym wypadku po okresie pierwszej fali energii do działania staniesz w miejscu lub zaczniesz kręcić się chaotycznie w kółko.

Dobrze przemyślana i i napisana strategia marketingowa będzie pomagała Ci w chwilach zwątpienia i niepewności, będzie pozytywnie wpływała na motywację oraz będzie przypominała Ci, jakie wartości są fundamentem Twojej firmy.

Jak stworzyć dobrą strategię marketingową?

Zadanie praktyczne:

Weź dużą kartkę papieru i pisemnie (!) wykonaj poniższe instrukcje:

  1. Na samej górze napisz nazwę swojej firmy
  2.  Pod spodem napisz słowo WIZJA i opisz ją w kontekście swojego biznesu.  (Przykład)
  3. Następnie napisz słowo MISJA i stwórz krótkie, maksymalnie kilku zdaniowe motto, według którego będziesz funkcjonował na rynku.  (Przykład)
  4. Kolejnym punktem są CELE STRATEGICZNE.  Określ dokładnie co i kiedy chcesz osiągnąć w sferze biznesowej. Do wyznaczania celów wykorzystaj zasadę SMART (poczytaj o metodzie SMART).
  5. Ostatnim etapem jest odpowiedzenie sobie na pytania dodatkowe dotyczące Twojej firmy. Będzie to praktyczne wykorzystanie narzędzia o nazwie “Marketing mix“. Pamiętaj, aby Twoje odpowiedzi były szczegółowe i dobrze przemyślane.
  • Co oferuję klientom?   (dokładnie opisz produkty lub usługi)
  • W jaki sposób prowadzę sprzedaż?  (opisz kanały dystrybucji)
  • Komu sprzedaję?  (dokładnie określ rynek docelowy)
  • Z kim współpracuję? (kontrahenci, dostawcy, pośrednicy, organizacje itp)
  • Po co prowadzę biznes? (pytanie o motywację i cele osobiste)
  • Czym się wyróżniam na tle konkurencji? (dlaczego klient miałby wybrać właśnie mnie?)
  • Jak będę komunikował światu o swoim istnieniu?  (promocja Twojej firmy)

Pamiętaj, że odpowiednio przemyślana i zapisana strategia marketingowa będzie fundamentem i rdzeniem Twojej firmy. Kartkę ze strategią powieś  w widocznym miejscu w domu lub w biurze tak, aby często rzucała Ci się w oczy.

W ten sposób regularnie będziesz przypominać sobie dlaczego i dla kogo robisz dobry biznes.

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera