Jak skutecznie pozycjonować strony internetowe? – cz.1 – wprowadzenie

Długo zbierałem się do napisania dla Was tego poradnika. Z jednej strony wiem, że pozycjonowanie w internecie to niezwykle ważna część prowadzenia biznesu, ale z drugiej strony mam świadomość jak obszerny i skomplikowany jest to temat. Dlatego też podejmę się próby stworzenia kompleksowego poradnika, który wprowadzi Was w sztukę pozycjonowania i pozwoli wpływać na osiąganie przez Wasze strony internetowe coraz wyższych pozycji w Google.

Postaram się zrobić to maksymalnie prosto i zrozumiale. Tak, jakbym opowiadał Wam o tym przy kawie.

»»»

Co to jest pozycjonowanie stron www?

Oryginalną nazwą pochodzącą z angielskiego jest tzw. SEO czyli Search Engine Optimization (Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych). Ponieważ jednak w Polsce przyjęła się potoczna nazwa „pozycjonowanie” (i ta nazwa jest najlepiej kojarzona) to nie wchodząc w zbędne szczegóły będę się posługiwał właśnie tą nazwą.

Pozycjonowanie to inaczej działania, które mają na celu wpłynięcie na pozycje, które osiąga twoja strona internetowa wyświetlając się w wyszukiwarce internetowej.

Ważne, że chodzi tutaj tylko o wyniki organiczne czyli te, które nie są opłacaną reklamą np. sieci Google Adwords. Wygląda to następująco:

wyniki-organiczne

Źródło: Podręcznik startowy optymalizacji pod kątem wyszukiwarki Google

Jak to działa w praktyce?

Gdy wpisujesz odpowiednie słowo kluczowe w wyszukiwarce Google, po chwili otrzymujesz szereg wyników czyli różnych stron internetowych. Strony te są uszeregowane w ten sposób, że każda z nich ma określoną pozycję. W praktyce najważniejsze są strony z tzw. TOP3 czyli znajdujące się na trzech pierwszych miejscach.

Te pierwsze wyniki są najcenniejsze i to o nie toczą się największe bitwy w świecie pozycjonowania. Dlaczego pozostałe strony są na przegranej pozycji? Ponieważ umysł człowieka aby poradzić sobie z wielką ilością informacji przyjmowanych z zewnątrz dąży do ułatwiania sobie pracy. W efekcie tworzymy rozmaite stereotypy, generalizacje i uproszczenia.

Umysł podpowiada nam więc:

Jeśli ta strona jest na pierwszym miejscu w Google to znaczy, że na pewno jest to źródło rzetelne, profesjonalne i dobre jakościowo.

Chociaż rozumowanie takie może być absolutnie niezgodne z prawdą to i tak statystyki i testy pokazują, że strona będąca na pierwszym miejscu zgarnia przeważającą część ruchu. Krótko mówiąc, wchodzi na nią zdecydowanie największa część internautów.

pozycja-w-wynikach-wyszukiwania

Źródło: Paweł Krzyworączka – Kurs „Tajemnice pozycjonera”

Jak firma Google określa kolejność wyświetlanych stron?

Zanim odpowiem na to pytanie, winny jestem Wam krótkie wyjaśnienie. Dlaczego piszę tylko o wyszukiwarce Google? Czy nie ma innych, liczących się wyszukiwarek?

Otóż w Polsce… nie ma. Google jest absolutnym liderem tej branży w naszym kraju (ma ponad 95% udziału w rynku wyszukiwarek). W tym poradniku będę się więc skupiać tylko i wyłącznie na wyszukiwarce amerykańskiego potentata.

ranking-wyszukiwarek

Źródło: Ranking wyszukiwarek w Polsce

Wracając więc do meritum – jak tworzona jest kolejność wyświetlanych stron w odpowiedzi na wpisanie konkretnego słowa kluczowego?

Odpowiada za to tzw. algorytm. Tłumacząc to prosto, duże zbiory nowoczesnych komputerów przetwarzają miliony informacji o stronach internetowych i analizują je oraz oceniają pod kątem szeroko pojętej jakości i wartości dla użytkowników (internautów).

Strony, które są najlepiej oceniane przez algorytm umieszczane są na samym początku wyników wyszukiwania. Czyli wygrywają i mają szansę spić najwięcej śmietanki. Strony ocenione słabiej zajmują pozycje od 4 do 10 lub lądują na drugiej lub kolejnych stronach wyszukiwania (i w konsekwencji właściwie zupełnie przepadają gdyż zagląda tam minimalny odsetek użytkowników).

Jakie strony są uznawane przez Google za najbardziej wartościowe dla użytkowników?

W tym miejscu zaczyna się cała zabawa. Google od lat szuka najlepszego sposobu na to, aby dostarczać internautom jak najbardziej trafne wyniki wyszukiwania. Firmie zależy na tym, aby poszukujący jak najszybciej znalazł to, czego szuka.

W znacznym uproszczeniu głównymi wyznacznikami w ocenie przez algorytm danej strony jest jej zbieżność tematyczna oraz jakość/wartość dla użytkownika.

Zbieżność tematyczna oznacza, że na danej stronie znajdują się treści, które są jak najbardziej podobne do wpisanego przez użytkownika słowa kluczowego.

I tak, gdy wpisujesz słowo kluczowe: „jak ugotować zupę pomidorową” to z dużym prawdopodobieństwem otrzymasz wyniki takie jak np. przepisy ze stron internetowych dużych koncernów spożywczych (Knorr, Winiary) lub popularnych i regularnie prowadzonych blogów kulinarnych. Otrzymasz więc bardzo dużą zbieżność tematyczną.

Natomiast jakość/wartość danej strony jest oceniana przez wiele różnych czynników. Nikt dokładnie nie wie ile ich jest i które z nich są najbardziej istotne (wiedzą to tylko autorzy algorytmu), ale domyślamy się tych najważniejszych.

Zaliczają się do nich:

  • wiek witryny (jak długo istnieje domena)
  • częstotliwość aktualizacji (czy strona jest regularnie wzbogacana o nowe informacje)
  • ilość rekomendacji innych użytkowników (umieszczane na innych stronach linki/odnośniki, pozytywne opinie, wyrazy uznania na portalach społecznościowych takie jak lajki czy udostępnienia, itp.)
  • statystyki dotyczące odwiedzin oraz działania danej strony (średni czas odwiedzin, ilość odwiedzin, współczynnik odrzuceń, szybkość ładowania strony i inne).

Pierwsze wnioski

Jakie wskazówki otrzymujesz z powyższego wstępu?

Wiesz, że aby zdobywać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google twoja strona powinna:

  • być często aktualizowana i wzbogacana o nową, wartościową treść (świetnie nadaję się do tego blog, dział z artykułami lub dział „aktualności”)
  • zawierać tematykę, która jest skorelowana ze słowami kluczowymi, na które chciałbyś osiągnąć wysoką pozycję
  •  być chętnie polecana, linkowana i udostępniana przez internautów (świadczy to o jej wartości)
  • mieć odpowiednie statystyki odwiedzin (świadczy to o tym, że strona jest ciekawa dla odwiedzających i spełnia ich oczekiwania).

Kto może pozycjonować twoje strony internetowe?

Możesz robić to we własnym zakresie lub wynająć do tego zewnętrznych specjalistów. W obu przypadkach jednak zdecydowanie polecam Ci zdobycie solidnej wiedzy na temat procesu pozycjonowania. W pierwszym przypadku pozwoli Ci to osiągać dobre efekty oszczędzając przy tym pieniądze. Jeśli zdecydujesz się na pomoc fachowców to również twoja wiedza może okazać się bezcenna. Będziesz w stanie lepiej przedstawić swoje oczekiwania co do metod i efektów pozycjonowania oraz będziesz mógł rzetelnie ocenić rezultaty wykonanej przez nich pracy.

Jak zacząć pozycjonować?

Aby nie przytłoczyć Cię ilością materiału podzieliłem ten poradnik na dwie części. W tej odsłonie poznałeś podstawy nowoczesnego pozycjonowania, zasadę działania wyszukiwarki Google oraz najważniejsze wytyczne firmy Google dla twórców stron.

W drugiej części otrzymasz już szczegółową instrukcję krok po kroku jak pozycjonować swoje serwisy. Nie ma znaczenia czy jesteś zupełnie nowy i będziesz dopiero tworzył strony www czy może jesteś już posiadaczem jednej lub kilku witryn. Każdy będzie mógł wynieść z tej instrukcji coś dla siebie.

Druga odsłona poradnika pojawi się na blogu już niedługo. Do tego czasu koniecznie zapoznaj się z podstawowymi wytycznymi dla Webmasterów (twórców stron internetowych) przygotowanymi przez Google. Nie przejmuj się jeśli czegoś nie zrozumiesz. Wraz z nauką pozycjonowania nawet trudniejsze terminy staną się jasne.

»»»

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości dotyczące ogólnych zasad pozycjonowania to oczywiście możesz mi je zadać w komentarzach. Jeśli tylko pozwoli mi na to moja aktualna wiedza to chętnie Ci pomogę.  

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

34 komentarze

  1. Świetny wpis, od jakiegoś czasu sam interesuję się reklamą stron internetowych i wszelkimi wybijającymi stronkę działaniami i muszę powiedzieć, że bardzo przydatne informacje 🙂 super spięte w jeden konkretny poradnik także fajnie, pozdrawiam 🙂

    • Dzięki:) W ciągu tygodnia opublikuję też drugą część poradnika z konkretnymi instrukcjami krok po kroku plus odeślę Was do wartościowych źródeł zewnętrznych. Jeśli interesujesz się pozycjonowaniem to będziesz miał co robić na pół roku do przodu:)

      • Liczę dzisiaj na wpis, bo druga część mnie bardziej intryguje (pierwszą znałam z pracy :))! 😀 Pozycjonowanie wydaje mi się okropnie trudne (w kontekście osiągnięcia upragnionego wyniku) :).

        • Cześć Olga,

          Na dzisiaj się jednak nie wyrobię, ale do niedzieli nowy wpis na pewno się pojawi. Bądź jednak spokojna, ilość materiału zapewni Ci zajęcie na długie tygodnie:)

          PS. Ten wpis był wprowadzeniem dla mocno początkujących. W drugim będzie dopiero prawdziwe „mięcho”:)

  2. Pozycjonowanie zmieniło się w ostatnich kilku latach znacznie. W chwili obecnej trzeba uważać na każdym kroku aby nie przedobrzyć i nie zarobić od Google filtra czy to ręcznego czy algo. A wiadomo: Filtr = znaczny spadek w pozycjach Google. A jak już się go dostanie to nie dość że trudno z niego wyjść to jeszcze na powrót do wyników trzeba czekać nawet kilka miesięcy a czasami wcale nie wraca się już na stare pozycje (sprzed filtra).
    Karol P24 ostatnio opublikował/a.Kredyt dostosowany do Twoich potrzebMy Profile

    • Google dynamicznie się rozwija i stąd wspomniane przez Ciebie zmiany. Przez kilka lat algorytm tworzył Eldorado dla pozycjonerów korzystających z technik jawnie sprzecznych z wytycznymi lub metod, które były oczywistymi próbami oszustwa. Teraz firma poprzez kolejne aktualizacje “zacieśnia sieć”, która coraz skutecznie wyłapuje przykłady takich ryzykownych i wątpliwych technik.

      Dlatego też słychać ostatnio o głośnych problemach porównywarek cenowych (np. Nokaut) czy systemów oferujących sprzedaż linków. Jest mnóstwo lamentu na temat tego jakie to Google jest niedobre, że każe polskie firmy i “zwalnia” pracowników. A prawda jest taka, że firmy te stosowały techniki jawnie niezgodne z wytycznymi więc od samego początku ryzykowały filtrem lub banem.

      W obliczu tych wydarzeń tym ważniejsze staje się “zdrowe” pozycjonowanie, które jest prowadzone w zgodzie z podstawową polityką wyszukiwarki. Nie zmienia to faktu, że sytuacja potrafi zmieniać się dynamicznie i trzeba na bieżąco śledzić witryny informujące o nowych wytycznych Google.

  3. Patrząc na ostatnie kilka lat i to co zrobił google to aż się odniechciewa brać za cokolwiek. „Zdrowe” pozycjonowanie dziś, za rok będzie oznaczać filtr – tak było więc dlaczego tak ma nie być w przyszłości?
    Ja mam tylko pretensję o jedno: karanie za coś co było dozwolone. Były jakieś wytyczne, ludzie zainwestowali kupę kasy w pozycjonowanie – nagle g. się obudził, że to jednak manipulowanie wynikami – no to wyrzucamy wszystko, karzemy i zmieniamy zasady… i tak kilka razy co najmniej. Każda normalna firma gdyby tak zrobiła raz to pewnie poszłaby z torbami… A można było powiedzieć np. ok, ludzie od dziś zmieniamy zasady, ale kar nie ma bo za co? Pozycje zostają, ale żeby je utrzymać trzeba po nowemu? I wszyscy by byli zadowoleni…. i pewnie mało kto by na g. narzekał.
    No ale cóż, to by było pod klienta, a nie o to przecież chodzi…. I przez takie praktyki się właśnie odniechciewa zabawy w pozycjonowanie.
    Zaznaczam, że chodzi nie o tych którzy jawnie jechali niedozwolonymi technikami, ale o tych co robili wg. wytycznych a i tak dostali po tyłku.
    lukaszw80 ostatnio opublikował/a.Scarlatti wprowadza uwerturęMy Profile

    • Łukasz, a czy sam otrzymałeś karę od Google za techniki, które wcześniej były teoretycznie dozwolone?

      Ja mam nieco inne refleksje na temat polityki Google i ostatnich aktualizacji. Fakt, że po ostatnich zmianach zrobił się tak duży szum w świecie pozycjonerów wynika w dużej mierze nie z tego, że Google zmienił nastawienie odnośnie określonych metod (dozwolone techniki stały się karanymi), ale z tego, że w końcu zmodyfikował algorytm tak, że jest w stanie skuteczniej wyłapywać przykłady zakazanych technik. Czyli mówiąc prosto wielu pozycjonerom (czy firmom) udawało się osiągać wysokie pozycje z powodu nieefektywności działania algorytmu.

      Jeśli o mnie chodzi to nie dostałem nigdy żadnej kary od Google. Nie dostałem również żadnego ostrzeżenia w Google Webmaster Tools. Natomiast gdy słyszę o przypadkach otrzymania przez serwisy takich kar (np. od znajomych z branży pozycjonerskiej) to są one najczęściej efektem działań skrajnie ryzykownych takich jak korzystanie z systemów wymiany linków, automatyczne katalogowanie w mizernych katalogach, farmy linków, ukrywanie słów kluczowych itp.

      Są natomiast sposoby pozycjonowania takie jak optymalizacja czy content marketing, które są bezpieczne i jednocześnie potrafią dać świetne efekty. I do właśnie takich działań będę Was zachęcał.

      • Nie, osobiście też filtra żadnego nie dostałem, ale wszystko przede mną 🙂
        „duży szum w świecie seo” o którym mówisz raczej mało mnie interesuje, bo jest tak jak mówisz – wielu jechało na granicy, dostali po łapach to i krzyczą… ja mówię co mi się nie podoba. Sam przyznałeś cyt.: „Google zmienił nastawienie odnośnie określonych metod (dozwolone techniki stały się karanymi)” że jednak tak było i to mi właśnie się nie podoba… bo między tymi którym się dostało na pewno było sporo takich maluczkich, którzy robili w miarę „by the book” po czym okazało się, że zostaną za to ukarani…
        Mnie się po prostu ten sposób podejścia do klienta nie mieści w głowie, stąd moje nastawienie do ostatnich kroków google.
        lukaszw80 ostatnio opublikował/a.Ozima uprawa warzywMy Profile

        • Rozumiem twoje nastawienie. Rzeczywiście duże portale (Google, Facebook) do niedawna miały spory problem z komunikacją z odbiorcami. Z jednej strony tworzyły zmiany w celu ułatwienia korzystania z usługi, a z drugiej strony zapominały ich dokładnie zaprezentować i wytłumaczyć.

          W praktyce jednak głośne narzekania i panikę z powodu nałożonych kar słyszałem tylko od tych, którzy dobitnie łamali wytyczne korzystając z systemów wymiany linków czy automatów do katalogowania w portalach bardzo słabej jakości. Ci maluczcy wyszli więc chyba z aktualizacji dosyć obronną ręką (tym bardziej jeśli rozkład ich linków był zróżnicowany i względnie „naturalny”), a jeśli nawet dostali ostrzeżenie to mieli czas, żeby zrzec się zagrożonych linków.

          Nie mniej jednak masz rację, że przydałaby się lepsza komunikacja od Google dotycząca planowanych działań i wprowadzenie np. okresów przejściowych na dostosowanie się do nowych wytycznych.

    • Na początku trzeba skupić się na odpowiedniej strukturze strony i bardzo solidnej optymalizacji technicznej i optymalizacji treści. W przypadku fraz z długiego ogona często już same te działania pozwalają osiągnąć satysfakcjonujące pozycje.

    • Stawka może być i bardzo wysoka, ale jeśli bilans konwersji jest na plus to i tak opłaca się inwestować w Adwords. Oczywiście wszystko zależy od branży, od produktu/usługi jaki sprzedajesz i od marży, którą masz na każdej sztuce.

      Czasem warto też zainwestować w wartość klienta czyli wyjść na zero lub lekko dopłacić do pierwszej transakcji, ale tak zadbać o nowego klienta, aby został z nami na dłużej i w perspektywie powtarzał swoje zakupy.

    • Oczywiście, ten blog w większości poświęcony jest działaniom, które wymagają systematycznej, konsekwentnej i inteligentnej pracy. Takie działania są jednak znacznie bezpieczniejsze i skuteczniejsze w dłuższym okresie czasu:)

  4. Interesująco przedstawiony temat, wartościowe podstawy o których na pewno powinno się wiedzieć zaczynając swoją przygodę z pozycjonowaniem. Zastanawiałem się nad zleceniem komuś pozycjonowania, ale na razie jeszcze zainteresuję się trochę tematem samemu.
    Damian ostatnio opublikował/a.Highrise – Tumblr SzablonMy Profile

  5. Mimo, że poradników jest dużo to ten faktycznie czyta się jak przy rozmowie prowadzonej popijając kawę. Warto zagłębić się w wiedzę o wyszukiwarce aby wiedzieć jak działa i wykorzystywać jej broń na naszą korzyść:)

  6. Warto inwestować zarówno w wyniki organiczne jak i w reklamy Google AdWords. W przypadku pozycjonowania potrzeba czasu, żeby odnieść wysokie pozycje, a tym samym żeby zaistnieć w sieci, ale gdy już jesteśmy na wysokich pozycjach zwiększa się ruch na naszej stronie i mamy więcej konwersji. W kampanii AdWords zaistnieć można szybciej. Tylko niestety trzeba za to zapłacić. No fakt nie dla każdej branży to się opłaca, ale jak już ktoś się zdecyduje to można tak zoptymalizować kampanie, że efekty będą zadowalające. Jeżeli sami nie znamy się ani na SEO ani na Google AdWords zawsze warto zasięgnąć pomocy różnych agencji.
    Edyta ostatnio opublikował/a.Jak reklamuje się Twoja konkurencjaMy Profile

  7. Wydaje mi się, że pozycjonowanie jak „zwykły Kowalski”, które ja sama praktykuję na moim blogu od 2 lat, nie jest bardzo skuteczne. Regularnie aktualizuję blog, publikuję wyczerpujące wpisy, stosuję przyjazne linki, blog się ciągle rozwija – choć powoli, stosuję słowa kluczowe w tytułach, opisach, nazwach zdjęć, w pierwszym i ostatnim akapicie, mam social media, sporo komentarzy pod wpisami i…wzrost ilości wejść jest bardzo wolny. Czekam na kolejną – bardziej praktyczną – część poradnika. Pozdrawiam.

  8. Bardzo dobry wpis. Fajnie, że aż 3 części! W zasadzie wyczerpujące informacje w temacie pozycjonowania. Teraz bardzo dużo stron powstaje na WordPressie. Jest to zdecydowanie bardzo dobry wybór jeśli chodzi o SEO.

Skomentuj Tomek Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera