Marketing w małej firmie – pierwsze kroki
Dzisiaj krótko i treściwie. Jeśli otwierasz nową firmę lub masz ją od niedawna, ten post jest dla Ciebie. Zresztą ci, którzy prowadzą działalność dłużej, też znajdą coś dla siebie.
A więc masz swoją firmę, w końcu jesteś szefem i chcesz pchać polską gospodarkę do przodu. Wszystko ładnie pięknie w teorii natomiast w praktyce klientów jak na lekarstwo, stałe opłaty trzeba regulować, a pomysłów na dobry marketing brak.
W twojej głowie rodzi się pytanie:
„Co mam zrobić aby tanim sposobem potencjalni klienci dowiedzieli się o moim świetnym produkcie/usłudze?”
Przede wszystkim – działać. A jak działać?
Najlepiej według strategii marketingowej czyli jasno określonej instrukcji działań do wykonania krok po kroku.
Pod spodem przedstawiam Ci:
Marketing w małej firmie – 5 najważniejszych kroków, które powinieneś zrobić po założeniu działalności gospodarczej:
1. Wybierz odpowiednią nazwę marki i stwórz system identyfikacji wizualnej.
Nazwa marki oraz cały system identyfikacji wizualnej muszą być spójne. Zadbaj o stworzenie odpowiedniego logo, kolorów, motta, znaków wyróżniających. Twoja firma musi być profesjonalna i wyrazista zarazem.
2. Zleć wykonanie strony internetowej oraz zadbaj o jej pozycjonowanie.
Strona internetowa musi godnie reprezentować twoją firmę w Internecie. Dopilnuj, aby była przejrzysta, przyjazna użytkownikowi, łatwa w nawigacji i miła dla oka. Umieść na niej te informacje, które najbardziej zainteresują potencjalnego klienta. Jak powinna wyglądać prawie idealna strona internetowa przekonasz się klikając tutaj.
Twoja strona powinna być również dobrze wypozycjonowana czyli wyświetlać się na pierwszej stronie wyszukiwań w Google w odpowiedzi na wpisanie przez użytkowników słów kluczowych związanych z twoją branżą. Idealnie gdyby twoja strona wyświetlała się jako pierwsza lub była przynajmniej w pierwszej trójce. To powinien być twój cel dla pozycjonowania.
Jeśli chciałbyś sam nauczyć się jak dbać o widoczność twojej strony w sieci to polecam Ci mój artykuł: “Jak skutecznie pozycjonować strony internetowe?”
3. Zleć zaprojektowanie i wydrukowanie wizytówek firmowych.
Rozdawaj wizytówki w każdej dogodnej sytuacji. Im więcej osób je dostanie, tym większa szansa na pozyskanie nowego klienta. Więcej wskazówek znajdziesz w artykule: “7 cennych wskazówek jak rozdawać wizytówki”
4. Zleć zaprojektowanie i wydrukowanie materiałów promocyjnych w tym: ulotek, banerów, oznakowania samochodu, itp.
Szukaj interesujących miejsc do umieszczania swoich materiałów promocyjnych. Dobre miejsca to te, gdzie masz szansę znaleźć swoją grupę docelową czyli osoby potencjalnie zainteresowane twoją ofertą.
5. Stwórz tzw. „Fan Page” czyli stronę firmową na Facebooku.
Facebook daje Ci możliwość darmowej i bardzo skutecznej komunikacji z potencjalnymi klientami. Wykorzystaj ją. Załóż Fan Page i prowadź go regularnie, kompetentnie i interesująco. Kilka praktycznych porad znajdziesz we wpisie: “Jak skutecznie prowadzić fanpage na facebooku?”
»»»
Teraz czas, aby szczerze odpowiedzieć, które z tych podpunktów udało Ci się już zrealizować:
- Jeśli któreś zadanie jeszcze nie jest wykonane, zrób je.
- Jeśli dane zadanie jest już zrobione, zastanów się czy mógłbyś je zmodyfikować/poprawić.
- Jeśli wykonałeś wszystkie zadania, a nadal nie masz klientów, najwyraźniej coś poszło nie tak lub potrzebujesz więcej konsekwencji i cierpliwości. Rób swoje i regularnie analizuj efekty swoich działań.
A teraz do roboty. Działaj i daj się poznać innym.
Monika -
Jasno i klarownie. Niby proste kroki, a wiele osób o nich nie pamięta. Dobra nazwa to podstawa. Warto więc poświęcić trochę czasu na jej stworzenie.
Michał Andrzejewski -
Witaj Monika,
Dzięki za komentarz. Widzę, że macie artykuł na temat tworzenia dobrej nazwy dla marki – http://newmediaconcept.pl/jak-stworzyc-nazwe-dla-firmy). Fajne podsumowanie tylko przydałyby się jeszcze jakieś praktyczne przykłady dobrych lub złych nazw dobrane do poszczególnych podpunktów. Pomyślcie nad tym:)
Monika -
Dziękuję za sugestie. W przyszłości planujemy teksty stricte praktyczne.
Dagna z bloga o biznesie dla kobiet -
Co do wizytówek – chyba większość przedsiębiorców zaczyna od tego działania marketingowe, podczas gdy moim zdaniem wizytówka ma sens tylko w pewnych biznesach i pod warunkiem, że jest naprawdę dobrze zaprojektowana. Strona internetowa to podstawa, jednak samo jej założenie dzisiaj też niewiele wnosi. Ale to co opisałeś jak najbardziej należy do podstawowych czynności.