Stara, dobra metoda AIDA w marketingu

metoda aida w marketingu

Dziś postanowiłem powrócić do żelaznych fundamentów światowego marketingu.

Wiadomo, że w tej materii amerykańscy bracia wymyślają coraz to nowe rozwiązania i techniki na to aby zrozumieć klienta i najlepiej spełnić jego potrzeby. Pewne metody są jednak niemal ponadczasowe i ciągle pozostają aktualne.

Tak właśnie jest z legendarną zasadą AIDA. I chociaż niektórzy głoszą ostatnio jej powolną śmierć to nie daj się zwieść.

Nasze mózgi ciągle działają tak samo.

»»»

Na czym polega metoda AIDA?

To metoda budowania przekazów marketingowych, która składa się z czterech elementów. Pierwsze litery ze skrótu AIDA, oznaczają jednocześnie:

A – attention – przykucie uwagi odbiorcy

I – interest – zainteresowanie odbiorcy

D – desire – wywołanie pożądania u odbiorcy

A – action – wywołanie akcji u odbiorcy

Aby zbudować skuteczny przekaz marketingowy należy umieścić w nim wszystkie te elementy. Brak któregokolwiek z nich spowoduje od razu drastyczne obniżenie skuteczności.

Na przykład gdy zainteresujemy potencjalnego klienta naszymi usługami (interest), ale nie wywołamy w nim chęci posiadania (desire) to nawet próby wywołania akcji (action) w niczym już nie pomogą. Z drugiej strony jeśli nie przykujemy uwagi (attention) to odbiorca nie przejdzie nawet do kolejnych faz naszego przekazu.

Metoda AIDA to prosty, ale zarazem skuteczny sposób na tworzenie różnych form efektywnego marketingu. Pokażę Ci teraz jak ja wykorzystałem ją przy tworzeniu Marketingowej Mocy. Następnie otrzymasz prostą instrukcję zastosowania jej w swojej działalności.

Wykorzystanie metody AIDA na blogu “Marketingowa Moc”

Attention – przykucie uwagi

Po pierwsze - nazwa. Szukałem takiej, która łatwo wpadałaby w ucho, byłaby prosta do zapamiętania, wskazywałaby na tematykę bloga i byłaby dla niej wolna domena internetowa z końcówką “pl”. “Marketingowa Moc” spełniła te oczekiwania. Dodatkowo zaprojektowałem logo w żywych kolorach z elementem błyskawicy, tak aby całość była spójna i przyciągała uwagę.

Po drugie – ładny design. Oczywiście poczucie estetyki jest dla każdego indywidualne, ale wiedziałem, że blog musi mieć przejrzystą szatę graficzną, na której najważniejsze rzeczy są łatwe do znalezienia.

Po trzecie – intrygujące nagłówki. Po wielu szkoleniach z copywritingu wiedziałem, że nagłówek najczęściej decyduje o tym czy ktoś w ogóle zainteresuje się danym wpisem. Nad każdym z nich spędzam więc sporo czasu, tak aby wybrać najciekawszą wersję. Zadaje sobie przy tym pytanie: “Czy taki nagłówek wzbudza moją ciekawość?”

Po czwarte - zdjęcia wysokiej jakości. Bardzo doceniam znaczenie elementów graficznych. Na innych blogach często zwracałem uwagę na świetną treść połączoną z kiepskimi zdjęciami (darmowe portale mają bardzo ograniczony wybór). Wybierając zdjęcia korzystam z płatnych portali lub robię własne zdjęcia. Skupiam się również na tym, aby zdjęcia były adekwatne do treści i najlepiej aby były metaforyczne.

Interest – zainteresowanie

To głównie - treść. Tworzenie nowych, merytorycznych wpisów to czynność zabierająca mi sporo czasu i energii, ale mam świadomość, że ta praca jest jednorazowa, a jej efekty będą wieloletnie. Dlatego koncentruję się na wartościowych materiałach, które pomagają Wam rozwiązywać problemy biznesowe lub polepszać jakość życia.

Desire – pożądanie

W przypadku bloga moim celem jest zainteresowanie jak największej ilości osób oraz sprawienie abyście regularnie tu wracali.

Schemat wygląda mniej więcej tak:

Wchodzicie na stronę blogaakceptujecie design czyli przyjemnie Wam się na nim przebywa – czytacie pierwszy wpisczytacie kolejne wpisy – uznajecie, że jest interesująco więc decydujecie, że warto tu wracać - wykonujecie jakąś akcję, aby pamiętać o Marketingowej Mocy.

Istotą desire czyli pożądania jest więc dla mnie wywołanie u Was chęci regularnego odwiedzania bloga.

Action – akcja

Jeśli udało mi się Was zainteresować i wywołać chęć powrotu to chcę Wam to maksymalnie ułatwić. Dlatego umieściłem kilka sposobów na regularne przypominanie o nowościach.

Macie więc do dyspozycji:

  • dodanie bloga do listy “ulubionych”
  • polubienie Fan Page Marketingowej Mocy na Facebooku
  • obserwowanie profilu bloga na Google+
  • subskrypcję kanału RSS
  • zapisanie się na newsletter z powiadomieniami o najnowszych wpisach
  • opcję “informuj mnie o nowych komentarzach do wpisu”

Chciałem więc, aby każdy mógł wybrać najlepszy dla siebie sposób przypomnienia o nowościach na blogu. Mam nadzieję, że to mi się udało:)

Jak Ty możesz wykorzystać model AIDA w swojej działalności?

Najpierw określ cel jaki ma osiągnąć twój przekaz marketingowy. Pomyśl czy chcesz:

  • Sprzedać produkt lub usługę?
  • Zbudować listę adresową?
  • Stworzyć określony wizerunek?
  • A może masz jeszcze inny cel?

Gdy masz jasno określony cel, jesteś w stanie łatwiej zbadać efekty swoich działań. Nie muszę przypominać, że to kluczowa sprawa w marketingu.

Następnie przechodzisz do projektowania kolejnych elementów modelu AIDA. Odpowiedz sobie na poniższe pytania i zapisz odpowiedzi:

Attention – przyciągnięcie uwagi

  • Jak możesz ściągnąć uwagę odbiorców?
  • Co jest intrygującego, odróżniającego, szokującego, wyjątkowego w tym co chcesz zareklamować?
  • Jak w nietypowy sposób możesz przedstawić swój produkt lub usługę?
  • Czy taki sposób prezentacji przyciągnąłby Twoją uwagę?

Interest – zainteresowanie

  • Wypisz wszystkie najważniejsze cechy tego co reklamujesz, a później zamień to na korzyści dla klienta
  • Odpowiedz w swoim przekazie na trzy odwieczne pytania twojego potencjalnego klienta: “i co z tego?”, “i co mnie to obchodzi?”, “i co ja będę z tego miał?”
  • Nie snuj długich opowieści. Przedstaw tylko to co najważniejsze i co najbardziej interesuje odbiorcę.

Desire – pożądanie

  • Podkreśl wyjątkowość przekazu marketingowego.
  • Możesz to osiągnąć poprzez ograniczoną ilość czasu (“promocja trwa tylko do…”), ograniczoną ilość sztuk (“tylko 100 sztuk w promocyjnej cenie”), czy ograniczony teren (“jesteśmy tylko w tym miejscu”).
  • Spraw aby klient poczuł się wyjątkowy (“dołączy Pan do złotych klientów”)
  • Pokaż jak klient może zastosować twój produkt lub usługę w swoim życiu

Action – akcja

  • Co odbiorca twojego komunikatu ma wykonać, aby kampania odniosła sukces?
  • Jak przedstawić cel przekazu w formie krótkiego sloganu?
  • Slogan powinien być krótki, jasny i konkretny (“wypróbuj już dziś”, “kup teraz”, “tak, chcę dostęp do newslettera”)
  • Jeśli masz możliwość, testuj slogany nawołujące do akcji. Czasem mała zmiana lingwistyczna, może wpłynąć na wielką zmianę w efektach.

Możesz sobie wydrukować tą prostą, intuicyjną instrukcję i korzystać z niej przy projektowaniu swoich przekazów marketingowych. Pamiętaj, że stosowanie modelu AIDA to zarówno nauka jak i sztuka dlatego testuj wszystko na sobie, znajomych i na właściwych odbiorcach.

»»»

Napisz teraz w komentarzu co sądzisz o zastosowaniu AIDY na moim blogu. Czy dobrze poznałem Wasze potrzeby i odpowiednio zaprojektowałem bloga?

A po drugie, czy znajdujesz już zastosowanie AIDY w swojej działalności?

Artykuł wyszukany przez słowa kluczowe:

  • aida marketing
  • aida zasady sprzedaży
  • formuła aida przykład
  • model aida przykład

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(19) ilość komentarzy

  1. Dzięki Michał za ten wpis.
    Powiem Ci, że nie zawsze łatwo wdrożyć ten schemat.

    Dzięki też za motywacje. Ostatnimi czasy, prawie na każdym kroku można natknąć się na zachęcające do działania slogany, tyle, że nie każdy wie co ma robić. A tu proszę krok po kroczku wszystko pięknie opisane.

    • Dla mnie droga do sukcesu opiera się na czterech elementach: motywacja + wiedza + umiejętności + działanie. Na blogu i Fan Page’u będę Wam więc miksował te elementy, aby Wasz marketing był przede wszystkim praktyczny.

      Dzięki za feedback Kris:)

  2. Witam,

    uwielbiam wpisy, które prowokują do odpowiedzi na przedstawione pytanie :
    “Jak Ty możesz wykorzystać model AIDA w swojej działalności?”

    Szczerze mówiąc, zajmując się reklamową kontekstową – Adsense oraz różnego rodzaju programami partnerskimi. Metoda AIDA ma z tym nie wiele wspólnego. Niestety regulamin zabrania nakłaniania, czy sugerowania odbiory, aby kliknął lub skorzystał z oferty reklamowej. W tym wypadku Content marketing oraz SEO są głównymi modelami strategi z której korzystam.
    Michał ostatnio opublikował/a.USB 3.0My Profile

    • W takim razie jak najbardziej korzystasz z AIDY. Seo to sposób na ściągnięcie uwagi (poprzez osiąganie wyższych pozycji oraz dobre opisy) a content marketing to budowanie zainteresowania i czasem też pożądania. W Adsens rzeczywiście nie możesz stricte nawoływać do akcji, ale w programach partnerskich już bardziej.

      PS. Jakie masz wyniki w stosowaniu Adsens i PP? Ja korzystałem i czasem korzystam z PP, ale zdecydowanie nie jest to łatwy i prosty sposób dywersyfikacji dochodów.

  3. Bardzo fajny wpis dający do myślenia. Ja mam problem z ostatnim punktem (w kontekście pisania), zazwyczaj nieświadomie sam wyczerpuje temat nie zostawiając miejsca na dyskusje – a na tym by mi zależało w znaczeniu “akcji” ;)
    Biter ostatnio opublikował/a.Enter Music Festival 2013My Profile

    • To znany syndrom;) Dobrym sposobem jest ustalenie sobie kilku szablonów dla nowych postów. Może to wyglądać np. 1 – wstęp, 2 – teza 3 – obrona lub obalenie tezy 4 – podsumowanie 5 – pytanie o zdanie czytelników. Sam nie przepadam za schematami w życiu, ale taka ogólna rama pomaga w konsekwentnym prowadzeniu bloga:)

  4. Bardzo fajnie przedstawiona zasada AIDA, zazwyczaj w internecie można znaleźć tylko schemat postępowania według tej zasady, a ty na własnym przykładzie opisujesz jak ją zastosowałeś – tym się wyróżniasz i myślę, że warto dodać Twojego bloga do ulubionych.

    ps. co muszę zrobić, aby dostawać na e-maila powiadomienia o nowych wpisach?

    • Pod każdym postem na blogu masz formularz zapisu na newsletter, dzięki któremu możesz otrzymywać powiadomienia o najnowszych wpisach. Wystarczy, że wpiszesz adres e-mail i klikniesz “Tak, chcę być na bieżąco”.

  5. Ostatnio korzystałam z tej metody pisząc biznes plan i rozplanowując czym i kiedy powinnam zaskoczyć swoich przyszłych Klientów :D
    Hmm, w sumie trzeba to również na blogu wykorzystać, dzięki że podsunąłeś mi taki pomysł :)
    Judyta ostatnio opublikował/a.Spodnie alladynkiMy Profile

    • Hej Jowita. No właśnie wyszedłem z założenia, że w internecie pełno jest opisów technik marketingowych, ale ich opisy są albo suche i teoretyczne, albo totalnie ogólne i pełne banałów.

      A Was przecież najbardziej obchodzi to, jak ktoś te techniki konkretnie wykorzystał i jak później Wy to możecie zrobić tak, aby osiągnąć dobre efekty:)

  6. Pingback: Subiektywny przegląd marketingowy – maj 2013 | Blog o marketingu internetowym - WebSEM

  7. Spodobał mi się Twój sposób przedstawienia metody AIDA na własnym przykładzie, bo zawsze bardziej do mnie przemawia “przykład z życia wzięty” niż sucha teoria. Twój wpis pobudził również do pracy moje szare komórki :)

    Po jego przeczytaniu zacząłem się bowiem zastanawiać jak zastosować model AIDA w przypadku opisów produktów (suplementy diety) na mojej stronie. Z własnego doświadczenia (i statystyk Google) wiem, że internauci szukają zarówno ogólnych jak i bardziej szczegółowych informacji o tych produktach, a także opisu ich stosowania i składu. Dlatego też każdy opis chcę podzielić na cztery części: wstęp, opis szczegółowy (działanie), sposób użycia oraz skład. I o ile w dwóch pierwszych częściach zastosowanie metody AIDA to nie problem, to już w przypadku części poświęconej stosowaniu produktu, a tym bardziej jego składu, takiej możliwości nie widzę.

    Zastanawiam się również wobec tego w którym miejscu najlepiej umieścić “wezwanie do działania”. Za najbardziej odpowiednią lokalizację uważam miejsce po opisie szczegółowym, tylko jak potraktować (marketingowo) pozostałe miejsce?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera