Psychologia konsumenta – nawyki kupujących, które musisz znać

psychologia konsumenta

Nowoczesna technologia pozwala nam badać zarówno aktywność mózgu jak i zachowania ludzkie w niezwykle dokładny sposób. Badanie te dostarczają nam danych na podstawie, których możemy podejmować skuteczniejsze działania w wielu kontekstach życia.

Dziedziną, która bardzo intensywnie czerpie z tego typu odkryć jest psychologia konsumenta.

Niedawno otrzymałem bardzo interesująca infografikę podsumowującą badania i statystyki dotyczące nawyków zakupowych w sklepach online. I chociaż wnioski te najbardziej zainteresują właścicieli takich sklepów to jestem pewien, że przedstawiciele innych branż (zarówno online jak i offline) również mogą spisać kilka linijek cennych notatek…

Zobaczcie sami:

Jak sprzedawać w internecie?

Źródło: Infografika została przygotowana i udostępniona mi przez firmę Vouchercloud

Wnioski:

1) Szybkość ładowania się twojej strony ma bardzo istotne znaczenie

Jeśli twoja strona internetowa ładuje się za długo, to potencjalny klient może się zniecierpliwić, zamknąć ją, a potem już nigdy nie wrócić. Sprawdź więc szybkość ładowania i w razie konieczności wprowadź konieczne poprawki w celu przyspieszenia działania strony. Możesz to zrobić np. tutaj.

2) Pokaż to co sprzedajesz i zrób to “ładnie”

Jeśli sprzedajesz produkty fizyczne zrób im profesjonalne zdjęcia z różnych stron i perspektyw. Jeśli sprzedajesz usługi, przedstaw wizualnie rezultaty swojej pracy. W obu przypadkach sprawdź efekt swojej prezentacji pytając o opinię swoich znajomych lub potencjalnych klientów.

3) Wykorzystanie wideo może pomóc Ci sprzedawać skuteczniej

Naucz się kręcić i montować proste, ale dobre jakościowo filmy i użyj ich, aby w ciekawy sposób zaprezentować swoją osobę lub ofertę. Jeśli nie masz do tego cierpliwości skorzystaj z pomocy profesjonalnej firmy od wideofilmowania.

4) Rekomendacje pełnią kluczową rolę

Stwórz system, który pozwoli wyrażać opinię o twoich produktach lub usługach. Zbieraj rekomendacje od każdego zadowolonego klienta. Statystyki pokazują, że im więcej tym lepiej, ale sześć opinii to absolutne minimum.

Negatywne opinie wykorzystuj do nieustannej poprawy jakości funkcjonowania Twojej firmy. Kontaktuj się osobiście z niezadowolonymi klientami i staraj się wynagrodzić im nietrafiony zakup.

5) Klienci nie lubią gdy “robi się ich w bambuko”

Ukrywanie na początku kosztów, które chcesz doliczyć pod koniec procesu zakupowego czy zapisy regulaminu umieszczone małym druczkiem – takie sprawy bardzo wkurzają klientów.

W swojej komunikacji od początku bądź szczery i spójny – tak zaprojektuj swój biznes, aby po podjętej decyzji zakupowej na nabywcę nie czekała później żadna niemiła niespodzianka.

6) Wydłużanie i utrudnianie procesu sprzedaży męczy klientów

Pamiętaj regułę KISS – “keep it stupid simple” – zrób to najłatwiej jak się da. Nie utrudniaj klientowi – nie każ mu na siłę zakładać konta, umieść duże i widoczne ikony “dalej” i “wstecz”, proś tylko o te dane, które są Ci koniecznie potrzebne do zrealizowania transakcji i utrzymywania regularnego kontaktu.

7) Klienci nie lubią gdy Ty za nich decydujesz. Wolą zdecydować sami

Nie zaznaczaj za nich pól formularza, których mogą nie chcieć, nie narzucaj im metody płatności, nie decyduj za nich co mają kupić. Przedstaw im ładne i przejrzyste możliwości, a oni z chęcią zdecydują sami.

8) Prowadź klienta za rękę i nie pozwól mu się zgubić

Pokazuj klientowi, w którym jest miejscu oraz jak może się cofnąć lub pójść dalej. Lepsza orientacja pozwoli klientowi poczuć się bardziej komfortowo i zmniejszy ryzyko rezygnacji z zakupu.

9) Pokaż, że współpracujesz z dużymi, uznanymi markami

Umieść na stronie ikony, loga lub rekomendacje od prestiżowych partnerów, z którymi masz zbudowane relacje. Dzięki temu przejmiesz automatycznie część ich blasku i zyskasz na wiarygodności w oczach klientów.

10) Pozwól zapłacić klientowi w sposób, który lubi najbardziej

I znowu – różni klienci, różne gusta. Jedni będą woleli zapłacić kartą płatniczą lub kredytową, a inni wybiorą przelew natychmiastowy ze swojego banku. Zaprojektuj system płatności tak, aby zaspokoić większość z nich.

»»»

Które z tych wyników zaskoczyły Was, a które tylko utwierdziły w przekonaniu? Macie plany na poprawki i modyfikacje, które chcecie teraz wprowadzić w swoich biznesach?

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(16) ilość komentarzy

  1. Coś w tym jest….Internet powinien być miejscem do szybkiego robienia zakupów. Jeśli wydane kwoty są nie wielkie nie powinny angażować dużej ilości czasu klienta.
    Sam gdy kupuje coś nie drogiego, nie lubię gdy mam jakiekolwiek duże formalności i problemy. Gdy kupuje coś droższego, to się dłużej zastanawiam i czas działania serwisu, czy dłuższy proces zakupu nie ma wtedy wielkiego znaczenia.

    • Cześć Wojtek,

      Masz rację, im bardziej jesteśmy zaangażowani i nam zależy, tym większą mamy odporność na pojawiające się przeszkody. Zawsze jednak jest ten “próg ostateczny” więc lepiej ułatwić klientowi sprawę, żeby zmniejszyć ryzyko, że ten próg przekroczy.

  2. Bardzo przydatne informacje znajduje na tej stronie. Psychologia w marketingu i w sprzedaży online ma ogromny wpływ na odbiór naszych usług przez klienta, nawet rozmieszczenie elementów na naszej stronie ma wpływ na to czy klient kliknie w to co byśmy chcieli czy nie.

    • Dokładnie. To niesamowite, że takie teoretyczne “drobiazgi” jak graficzne rozmieszczenie elementów mogą mieć tak duży wpływ na decyzje zakupowe klientów. Dla sprzedawców internetowych śledzenie badań zajmujących się psychologią zachowań konsumenckich i wdrażanie wniosków z nich płynących staje się więc absolutnym obowiązkiem.

  3. Dzięki za tak cenne informacje, które zostały przedstawione w tym wpisie i infografice. Wdrożyłem te zmiany w sklepie internetowym mojej żony i muszę przyznać, że teraz ,, Aktywne koszyki sklepowe ” często kończą się zamówieniem ;)

  4. W tej infografice brakuje mi jednego, ale myślę bardzo istotnego elementu – procesu logowania/rejestracji. Z własnego doświadczenia widzę, że strony www wymagające ode mnie rejestracji przez zakupem skutecznie mnie zniechęcają. Na szczęście sporo sklepów internetowych odchodzi od tego i albo serwują nam kilkusekundowe logowanie, albo wcale. Zdaje sobie sprawę jak ważne są dane klientów i personalizacja oferty, ale można to zrobić w bardziej skuteczny sposób, np. podczas składania zamówienia. Niby to samo, a ma olbrzymie znaczenie.

    Pozdrawiam :)

    • Wojtek – słuszna uwaga. Ja również jak widzę długi formularz ze wszystkimi danymi do uzupełnienia to czasem mi się odechciewa. Niektóre sklepy mają jeszcze specjalne wymogi co do hasła (ilość znaków, warunek użycia cyfr, itp). Dobrze jest dać klientowi wybór czy woli opcję z rejestracją czy szybkie zakupy, a pierwszą z nich można dodatkowo zareklamować np. pokazując listę korzyści, które wynikają z korzystania z tej właśnie formy.

Odpowiedz na Kadai Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera