Każdy mądry biznesmen o to dba

Skuteczność marketingu

Hej Czytelniku – jak myślisz, czy efektywnie wydajesz swoje pieniądze?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą to twoja efektywność wydawania prawdopodobnie jest dosyć wysoka. Wynika to z faktu, że właściciele firm najczęściej inwestują swoje pieniądze w rzeczy, które będą służyć również im.

Czyli mówiąc krótko wydają “swoje” i “dla siebie”.

Zrozumiałe jest więc, że nie chcą wyrzucać pieniędzy w błoto tylko inwestować w jak najkorzystniejszy sposób.

Dziś dowiesz się więc jak dbać o skuteczność marketingu.

»»»

W prowadzeniu biznesu kieruję się jedną, podstawową zasadą. Nazywa się ona “Min-Max” i mówi o tym, że chcę osiągnąć maksymalny efekt wykorzystując do tego minimum wysiłku.

Jeśli jeszcze nie stosujesz tej zasady to radzę Ci – przejmij ją ode mnie jak najszybciej. No chyba, że chcesz harować przez kilkadziesiąt lat od rana do późnego wieczora.

Sama zasada jest jasna i prosta natomiast problem pojawia się w sferze pt: Skąd masz wiedzieć jakie są efekty moich działań biznesowych?

Bez zbędnego owijania w bawełnę odpowiadam:

Musisz testować i mierzyć.

Mając dane pomiarowe efektów swoich działań możesz z łatwością porównać je do sumy wydatków jakie na nie poniosłeś. W ten sposób odpowiesz sobie na pytanie: Czy to działanie było efektywne?

Dzięki takim działaniom będziesz w stanie wydawać swoje pieniądze tylko na najlepsze możliwe opcje co przełoży się na oszczędność czasu, pieniędzy i energii życiowej.

Brzmi wspaniale i kusząco prawda? Teraz tylko kwestia jak technicznie testować i mierzyć swoje działania marketingowe.

Pokażę Ci jak ja to robię na co dzień.

Testowanie i mierzenie skuteczności działań marketingowych w internecie (online):

  • Regularne sprawdzanie statystyk dotyczących stron internetowych

Chcąc skutecznie działać w internecie musisz wiedzieć ile osób wchodzi na twoją stronę internetową, skąd pochodzą odwiedziny, ile trwają, jakie podstrony są najpopularniejsze i wiele innych.

Doskonale nadaje się do tego narzędzie: Google Analitycs.  Jak zainstalować GA i rozpocząć śledzenie statystyk stron www dowiedz się np. tutaj.

  • Analizowanie słów kluczowych związanych z twoją branżą

Ludzie szukając czegoś w internecie wpisują w okienko wyszukiwarki tzw. słowa kluczowe. Np. chcąc znaleźć kosmetyczkę we Wrocławiu wpiszą “kosmetyczka wrocław” albo “dobra kosmetyczka we Wrocławiu“.

Twoim zadaniem jest dowiedzieć się co konkretnie wpisują internauci szukając treści związanych z twoim biznesem. Znając najważniejsze słowa kluczowe będziesz wiedzieć jak prowadzić skoncentrowane pozycjonowanie w internecie.

Najpopularniejszym narzędziem do sprawdzania słów kluczowych jest Narzędzie propozycji słów kluczowych dostępne w ramach oprogramowania Google Adwords. Nie musisz mieć jednak założonego konta w Adwordsach żeby z niego skorzystać. Wystarczy, że wejdziesz tutaj.

Słyszałem również, że świetnym narzędziem analitycznym jest Market Samurai, ale nie korzystałem jeszcze z niego w praktyce. Więcej o Market Samurai przeczytasz na blogu Justyny Bizdry - www.evive.pl

  • Narzędzia do monitorowania efektów pozycjonowania

Pozycjonować możesz sam lub może robić to za Ciebie firma zewnętrzna. W obu przypadkach musisz jednak wiedzieć jakie są efekty działań, a więc na jakich pozycjach wyskakuje twoje firma na dane słowa kluczowe w wyszukiwarkach. Od tego w znacznej mierze będzie zależało ile osób zobaczy Twoją stronę.

W tym przypadku narzędzi śledzących pozycje dla różnych słów kluczowych jest sporo. Ja korzystam z narzędzia Serpmonster. Jest proste, przejrzyste i funkcjonalne. Myślę też, że koszty są rozsądne.

Testowanie i mierzenie skuteczności działań marketingowych poza internetem (offline):

Sprawdzanie efektywności działań marketingowych poza internetem jest trochę trudniejsze i bardziej wymagające. Niektórzy mówią, że jest wręcz niemożliwe, ale to wierutna bzdura. Pokażę Ci kilka prostych sposobów dzięki którym sprawdzisz czy twoje pomysły okazały się skuteczne.

  • Unikalny numer telefonu kontaktowego, adres e-mail lub strona internetowa

Projektując materiały promocyjne (ulotki, plakaty, bannery itp.) umieść na nich unikalne sposoby kontaktu z Tobą. Przygotuj taki numer telefonu, adres e-mail lub nazwę strony internetowej abyś później od razu wiedział, że odzywa się do Ciebie osoba z określonego źródła. Tego typu inwestycje nie są duże, a pozwolą Ci dokładnie zmierzyć skuteczność twojego marketingu.

  • Hasło, które klient musi podać aby otrzymać np. rabat

Taka zagrywka z jednej strony będzie dla odbiorcy dodatkową motywacją do wykonania działania, a z drugiej strony dla Ciebie będzie ważną informacją zwrotną o źródle pochodzenia klienta.

  • Krótka ankieta przeprowadzona wśród klientów

Aby sprawdzić, które źródła promocyjne działają najlepiej po prostu spytaj dotychczasowych klientów skąd do Ciebie trafili.

Możliwe, że nie wszyscy będą chętni na wypełnianie ankiety, ale nawet odpowiedzi od części klientów dadzą Ci wartościową wiedzę marketingową. Żeby zwiększyć odsetek skutecznie ankietowanych możesz wynagradzać ich drobnym upominkiem.

Wszystkie powyższe sposoby testowania i mierzenia efektów marketingowych są najważniejszymi i najlepszymi jakie dotychczas poznałem. Z chęcią dowiem się również jakie jest Twoje podejście do tego tematu.

Napisz mi w komentarzach:

» Czy testujesz i mierzysz Twoje działania marketingowe?

» Czy korzystasz z podobnych narzędzi jak ja, czy może masz zupełnie inne?

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(10) ilość komentarzy

  1. Ocena i analiza prowadzonych działań w sieci to dziś już chyba standard, trudno szukać blogów, które nie monitorują choćby podstawowego czynnika takiego jak ilość odwiedzin, odsłon, zarejestrowanych użytkowników itp. Ja osobiście używam do tego przede wszystkim Google Analitycs, choć niestety wykorzystuję go w ok. 2-3% jego możliwości, które są olbrzymie. Oprócz tego oczywiście analiza zrealizowanych celów, zachowania użytkowników itp. Możliwości jest bardzo dużo, chociaż nie zawsze są wykorzystywane, żeby móc pozwolić sobie na pełny monitoring trzeba by zatrudnić dodatkowo osobny sztab ludzi, bo jest to dość czasochłonne mimo wszystko.
    Kamilas ostatnio opublikował/a.Windows 8 – Rozrywka dla każdego – muzyka z reklamy TVMy Profile

  2. Sądzę że masz sporo racji w tym co piszesz. Sam tworząc biznes zacząłem od badań marketingowych, sprawdzenia słów kluczowych a potem pozycjonowania strony. Coraz więcej osób ma pojęcie o optymalizacji i pozycjonowaniu, a to dobrze wróży polskiemu biznesowi on-line, który ma szansę zaistniec na świecie.

  3. Prowadziłem badania marketingowe dla jednej z lokalnych rozgłośni radiowych na Śląsku i nie ukrywam, że target internautów, a osób pytanych na ulic strasznie od siebie odbiegał. W sondzie stworzonej na stronie wynikało, że radia słuchają ludzie 18-25, na ulicy już wychodziło to różnie. Skąd takie różnice?
    Bartosz ostatnio opublikował/a.Tłumaczenia angielskiMy Profile

    • Bartosz – nie znając żadnych szczegółów trudno mi odpowiedzieć na twoje pytanie. Wszystko zależy od tego ile osób przepytałeś na ulicy a ile wypełniło ankietę internetową, czy osoby na ulicy wybierałeś wg. jakichś kryteriów (dobór próby) czy przypadkowo, a także osoby z jakiego targetu wypełniały ankietę. Pamiętaj, że sam fakt biegłego korzystania z internetu zacieśnia już target odbiorców. Młodzi ludzie lepiej radzą sobie w sieci więc ich odsetek automatycznie jest większy.

  4. Ankieta internetowa do ankiety ulicznej ma się 60% do 40%. Lecz osoby wypełniające ją na ulicy też trafiały się z targetu 18-25. Mogę powiedzieć, że to była grupa reprezentatywna. Wychodzi na to, że starsze osoby nie wypełniają ankiet w sieci?
    Bartosz ostatnio opublikował/a.Tłumaczenia angielskiMy Profile

  5. Testowanie to podstawa – sama się o tym przekonałam. Jakiś czas temu, kiedy to nie miałam żadnego pojęcia o reklamie, zleciłam te usługi firmie reklamowej. Niestety efekt był marny, albowiem tylko kilku klientów miesięcznie, natomiast koszty bardzo wysokie.
    Postanowiłam więc testować wszystko co tylko możliwe, począwszy od grafiki na ulotkach poprzez szablon strony internetowej, aż po wybór odpowiednich haseł w kampanii AdWords. Fakt, zabrało mi to bardzo dużo czasu, który mógł być spożytkowany na rozwój firmy, natomiast teraz mogę stanowczo powiedzieć, że był to strzał w dziesiątkę. Obecnie ledwo wyrabiam się z zamówieniami :)
    Gosia ostatnio opublikował/a.Historia torebek damskich oraz najbliższe trendyMy Profile

    • Dzięki za fajny wpis Gosiu. Napisałaś, że testowanie zabrało Ci dużo czasu, który mogłaś przeznaczyć na rozwój firmy. Myślę, że w ten sposób jak najbardziej skupiałaś się na rozwijaniu firmy… Zresztą z tego co piszesz widać to po efektach ekonomicznych:)

  6. Popieram w 100% Gosie. Jeśli robimy reklamę internetową, to nie po to żeby tylko istnieć w sieci, ale przede wszystkim, żeby przekonać użytkownika do skorzystania z naszych usług. Wiele agencji reklamowych czy interaktywnych próbuje wyciągnąć z nas pieniądze przedstawiając nam “niesamowite” efekty, a w rzeczywistości cała współpraca polega na wyciągnięciu witryny do pierwszej strony wyników wyszukiwania i pobieraniu dużych opłat. Jest to bezsensowne i nie daje żadnego efektu.
    Spotkałem się jednak z ofertą agencji w oparciu o prowizję od sprzedaży ze sklepu internetowego. Uważam że jest to najkorzystniejsze. Agencja nie tylko zajmuje się pozycjonowaniem, ale całą otoczką procesu, żeby wygenerować największą sprzedaż.
    Michał ostatnio opublikował/a.Jak przedstawia się historia toreb damskich?My Profile

Odpowiedz na Michał Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera