Jeden prosty trik, aby klient podał Ci wszystko na tacy

Słuchanie klientów

Tworzenie całego systemu marketingu często jest dla nas sporym wyzwaniem.

Jaką wybrać lokalizację? Sprzedawać tradycyjnie czy online? Jak zaprojektować stronę www albo ulotkę? Jak budować lojalność?

Głowimy się nad tym intensywnie, aby jak najlepiej spełniać potrzeby klientów i trafiać w ich gusta. Gdy już wymyślimy wszystko, sprawdzamy to w praktyce, testujemy i wprowadzamy poprawki.

Dziś pokażę Ci jak możemy odwrócić ten proces do góry nogami. Zaoszczędzi Ci to czasu i energii oraz sprawi, że dostaniesz gotową instrukcję na tacy.

Zainteresowany?

»»»

Jednym z najczęstszych i najbardziej powszechnych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest patrzenie na swój marketing tylko ze swojej perspektywy.

Patrzysz więc na swoją wizytówkę, zdjęcie na stronie www czy opakowanie produktu i pytasz się czy Ci się to podoba?

Tak, podoba mi się!

Działasz więc i inwestujesz dalej zupełnie nieświadomy, że twoi odbiorcy mogą mieć zupełnie inne zdanie na ten temat…

Po dłuższym czasie dopiero ktoś powie ci, że kilka elementów twojego biznesu jest do kitu i że dlatego on nie działa.

Wtedy rodzi się zdziwienie i zadajesz sobie pytanie: “No ale jak to? Przecież wszystko mi się podobało?”

W kolejnym etapie uświadamiasz sobie, że Twoja perspektywa i perspektywa Twoich klientów może być jednak zupełnie inna.

Dociera do Ciebie w końcu podstawowa zasada: Nie jesteś obiektywny w odniesieniu do swoich działań!

Zaczynasz wtedy pytać i słuchać klientów. Sprawdzasz co jest nie tak i co można poprawić w twoim biznesie. Dokonujesz zmian i poprawek, ale jest to kosztowne bo wcześniej zainwestowałeś sporo w “swój” marketing.

»»»

Z życia wzięte

Opowiem Ci krótką historię. Kilka lat temu prowadziłem zajęcia z reklamy na prywatnej uczelni. Zajmowaliśmy się akurat reklamą w internecie i po pierwszej, bardziej teoretycznej części stwierdziłem, że czas na praktykę. Połączyłem się z internetem i zadałem studentom pytanie:

Ja: Jaką branżę chcemy dziś analizować?

Studenci: Hmm, może gastronomiczną. Restauracje i kawiarnie.

Ja: Ok. Jakie hasło wpisalibyście aby znaleźć miejsce gdzie można dobrze zjeść w Szczecinie?

Studenci: “restauracja szczecin”

Ja: Dobrze. Zanim sprawdzimy co nam wyszło powiedzcie mi czego oczekiwalibyście od dobrej strony internetowej restauracji? Co chcecie tam znaleźć?

Studenci: Hmm… Na pewno “menu”, zdjęcia wnętrza i potraw, cennik, dane kontaktowe, adres i mapkę dojazdu. Przydałyby się też jakieś promocje.

Ja: W porządku. Czy jest coś jeszcze co przekonałoby Was do skorzystania z oferty takiej restauracji?

Studenci: Na pewno dział z “opiniami”. Szczególnie opinia znajomych mogłaby nas przekonać. Sprawdzilibyśmy też co piszą o tej restauracji na Facebooku.

Ja: Świetnie! Sprawdźmy teraz co znajdziemy. Wpisałem hasło w wyszukiwarce i na ekranie ukazały się wyniki.

Zgadnij ile restauracji spełniło wszystkie podstawowe oczekiwania.

2…

Niektóre nie miały menu, albo nie było w nim cen lub gramatury. Wiele z nich nie miało mapki dojazdowej, albo zdjęcia były ciemne, nieostre i zupełnie niezachęcające. Dodatkowo 80% lokali w ogóle nie zadbało o zdobycie pozytywnych opinii dotychczasowych klientów.

Same proste sprawy – powiesz. A tyle niedociągnięć…

»»»

Wracając jednak do meritum. Jakie wnioski płyną z tego małego eksperymentu?

Dwa słowa: SŁUCHAJ KLIENTA!

Rada niby nie nowa i dosyć oczywista. Dodam więc do niej jeszcze coś.

Słuchaj klienta już na początku! Jeszcze przed stworzeniem czegokolwiek zapytaj ludzi o to jak powinien wyglądać twój biznes.

Zapytaj ich o to:

  • Co jest dla nich ważne w produktach lub usługach, które będziesz oferować?
  • Czego brakuje im w ofercie konkurencji?
  • Czy chcieliby kupować tradycyjnie (w punkcie sprzedaży) czy przez internet?
  • Co powinno znajdować się na twojej stronie internetowej? Czego by tam szukali?
  • Jak powinien wyglądać regularny kontakt z klientami? (telefony, maile, smsy)
  • Co skłoniłoby ich do bycia lojalnym klientem?
  • Co powinno być na twojej ulotce reklamowej, aby nie została wyrzucona do kosza tylko wzbudziła zainteresowanie?
  • Co powinien mieć twój biznes, aby polecali Cię swoim znajomym?

Możesz to przeprowadzić w formie wywiadów otwartych (zadajesz pytania i zapisujesz wnioski) lub stworzyć ankietę do wypełnienia. W tego typu “badaniach marketingowych” ja proponowałbym Ci jednak tę pierwszą opcję. Można wtedy dokładnie “wsłuchać” się w klienta i często dowiedzieć bardzo interesujących rzeczy. Z pewnością będzie to też źródło inspirujących pomysłów.

Zastosowanie tej techniki jest bardzo szerokie. Możesz ją użyć dla pojedynczego zadania marketingowego (np. stworzenie ulotki lub programu lojalnościowego) albo do opracowania całego planu marketingowego.

Również jeśli już masz działający marketing (ale nie jesteś z niego do końca zadowolony) możesz wykorzystać takie wywiady do sprawdzenia czy wszystko jest odpowiednio dopasowane. Jeśli wyjdą znaczące różnice, będziesz wiedzieć jak naprawić sytuację.

»»»

No to teraz pora na działanie.

Ćwiczenie:

  • Pomyśl kompleksowo o swoim biznesie. Czy projektując system marketingowy kierowałeś się swoją perspektywą czy pytałeś o zdanie potencjalnych klientów?
  • Napisz na kartce jakie pytania chciałbyś zadać ludziom, aby upewnić się czy dobrze rozumiesz ich potrzeby.
  • Jeśli przepytasz odpowiednią ilość osób otrzymasz gotową instrukcję dla swoich zadań. Nic tylko korzystać!

»»»

Daj znać w komentarzach czy podoba Ci się ta metoda i czy już ją stosowałeś. A jeśli wykorzystasz ją teraz to koniecznie pochwal się efektami!:)

Od lat jestem pasjonatem nowoczesnego marketingu głoszącego zasadę „klient nasz partner” opartą na wzajemnym szacunku, uczciwej współpracy i „proponowaniu jakościowego produktu”, a nie jego wciskaniu na siłę. Jeśli czujesz, że przydałaby Ci się moja pomoc zajrzyj do działu doradztwo marketingowe.

(5) ilość komentarzy

Odpowiedz na Michał Andrzejewski Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera